Ciecierzyca – wartości odżywcze i zastosowanie

Ciecierzyca znana jest nie tylko wegetarianom, ponieważ coraz częściej znajduje zastosowanie w naszej kuchni. Jest to roślina strączkowa, która nazywana jest także grochem włoskim, ale w smaku nie przypomina grochu. Delikatna i kremowa ma lekko orzechowy smak, który nadaje potrawom wyrazu. Można ją kupić w postaci suchych ziaren albo w puszce.

Wartości odżywcze ciecierzycy

Ciecierzyca to roślina lekkostrawna i dietetyczna, a poza tym zawiera dużo witamin i minerałów. Można w niej znaleźć duże ilości fosforu, żelaza, cynku, magnezu oraz potasu. W 100 gramach ugotowanych ziaren ciecierzycy znajdują się:

  • 164 kcal,
  • 2,6 g tłuszczu,
  • 7,6 g błonnika,
  • 8,9 g białka.

Poza tym bogata jest w kwas foliowy, a także witaminy z grupy B, np. niacynę, tiaminę, ryboflawinę oraz pirydoksynę.

Właściwości zdrowotne ciecierzycy

Regularne spożywanie ciecierzycy może mieć bardzo dobre korzyści dla zdrowia, ponieważ:

  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego;
  • wspomaga prawidłowe funkcjonowanie śledziony, trzustki i żołądka;
  • pomaga przy leczeniu cukrzycy;
  • przyspiesza trawienie;
  • korzystnie wpływa na stan i wygląd skóry;
  • obniża poziom glukozy we krwi;
  • poprawia stan i wygląd włosów oraz paznokci;
  • korzystnie wpływa na płodność;
  • podnosi odporność organizmu;
  • pomaga obniżyć cholesterol we krwi.

Zastosowanie ciecierzycy w kuchni

Najbardziej znane potrawy, do których przygotowania używa się ciecierzycy, to:

  • hummus – jest to kremowa pasta, którą uciera się z cytryną, czosnkiem, tahini i oliwą. Doskonale nadaje się do spożywania z pitą albo innym pieczywem;
  • falafel – jest to tzw. wegetariański fast food i jest to, np. zamiennik mięsa w kebabie. Aby można było tutaj zastosować ciecierzycę, to najpierw trzeba ją namoczyć, a następnie zmiksować z przyprawami. Potem formuje się z niej kulki i smaży na gorącym tłuszczu;
  • poza tym można ją stosować jako dodatek do sałatek, jako farsz do pierogów czy krokietów, a także jako składnik ciast. Takie doskonałe połączenie to ciecierzyca podana, np. z makaronem, mięsem, pomidorem, kaszą, ryżem i wieloma różnymi warzywami.

Jak przygotować ciecierzycę?

W sklepach dostępna jest gotowa ciecierzyca w puszce, którą można zaraz spożyć po otwarciu. Można też kupić gotowe suche ziarna i gotować je. Jednak najpierw trzeba ją zalać zimną wodą o odstawić na noc, dzięki czemu ciecierzyca spęcznieje i będzie smaczniejsza do spożycia. Rano należy wodę wymienić i gotować ciecierzycę do miękkości. Są też osoby, które gotują ją razem z łyżeczką sody oczyszczonej. Soda ma zmiękczyć ciecierzycę, a dzięki temu nie trzeba będzie jej długo gotować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *