Dlaczego i jak ćwiczyć barki?

Mocne, umięśnione barki są niezbędne w przypadku większości sportowych dyscyplin, ale także podczas wszelkich czynności, przy których używamy naszych rąk, czy tułowia. Ich szczególne znaczenie wynika z tego, że łączą one w sobie prawie wszystkie mięśnie górnej części ciała. Silne barki to także jeden z podstawowych elementów mocnej, sportowej sylwetki, o osiągnięciu której marzy bardzo wiele osób.  Muskularna sylwetka do tej pory kojarzyła nam się zazwyczaj z mężczyznami, jednak obecnie również panie coraz częściej zabiegają o to by mieć mocne i silne ciało bez obaw o nadmierny przyrost mięśni również na barkach.

Dlaczego  ćwiczyć barki?

  • Silne barki wspomagają osiągnięcie perfekcyjnej sylwetki – bez silnych mięśni naramiennych lepiej zapomnieć o muskularnych ramionach, plecach i szerokiej klatce piersiowej. Wynika to z tego, że barki wspomagają bicepsy, mięśnie klatki piersiowej oraz czworoboczne przy znacznej większości ćwiczeń tych partii mięśniowych. W przypadku odpowiednich ćwiczeń na barki osiągniemy proporcje pomiędzy przednią i tylną częścią mięśnia naramiennego, co spowoduje, że nasze nasze ramiona będą wyprostowane oraz będą znajdować się w jednej linii. W przypadku zaburzenia takich proporcji może dojść np. do sytuacji , gdzie mocniejsza przednia część barków sprawi, że będą one pochylone i skierowane ku dołowi.
  • Mocniejsze ciało – silne ciało to gwarancja dobrego zdrowia i samopoczucia. Dlatego należy dbać o nie poprzez odpowiednią dietę, profilaktykę medyczną, a także aktywność fizyczną. Dbanie o kondycję naszych mięśni również zalicza się do działań prozdrowotnych. Nasze barki połączone są z mięśniami górnych części ciała, przy wielu ćwiczeniach ruch zaczyna się właśnie od barków, dlatego dobrze, jeśli są na tyle mocne, by wspomóc inne grupy mięśniowe.
  • Mniejsze ryzyko kontuzji – ćwicząc nasze ciało często jesteśmy narażeni na różnego rodzaju kontuzje, które zdecydowanie mogą uprzykrzyć nam życie. Regularne ćwiczenia barków zmniejszają ryzyko kontuzji, w przypadku sportów takich jak np. tenis czy siatkówka.

Jak ćwiczyć barki?

Podstawowym i najbardziej skutecznym ćwiczeniem na barki są ćwiczenia ze sztangą w pozycji siedzącej. Wzmacniają i powiększają one przednią i tylną część mięśnia naramiennego. Aby uniknąć kontuzji należy wykonywać ćwiczenie przy stojakach i z asekuracją. Chcąc prawidłowo wykonać ćwiczenie należy wejść pod sztangę tak, aby znalazła się ona na wysokości klatki piersiowej, następnie złapać ją nachwytem na wysokości nieco szerszej niż nasze barki. Głowa powinna być skierowana na wprost przed siebie, a plecy należy trzymać wyprostowane. Gdy już będziemy w odpowiedniej pozycji możemy zacząć wyciskać, nie za szybko, by móc kontrolować ruch od początku do końca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *